Kompromisløs klimavenlighed får årets indkøbspris – Kolding køber brintbiler og bygger brinttankstation

Det var Kolding Kommunes grønne indkøber, der i starten af november fik overrakt Grøn Indkøbspris 2015 af Connie Hedegaard på konferencen Ryd Stenene af Vejen. Men kommunen er kun en af parterne i et bredt regionalt samarbejde af private og offentlige aktører, der har givet hånd på, at det skal være let at være brintbilist i trekantsområdet.

Den ligner en helt almindelig familiebil, den hvide og blå Hyundai ix35, der snart er en fast del af gadebilledet i Kolding, og det er en del af pointen. Der er nemlig ingen grund til at genopfinde bilismen for at undgå klimaforandringer, hvis man kan nøjes med at fylde noget andet i tanken.

Manglen på infrastruktur er dog en stor begrænsning for indfasningen af klimavenlige biler. Benzin- og dieselbiler nyder godt af et fintmasket net af tankstationer, men før man køber en brint- eller batteribil, skal man grundigt overveje, hvordan man vil ”tanke op”.

Batteribiler kan lades op i garagen, mens brintbiler kræver traditionel infrastruktur og forsyningsselskaber. Til gengæld har brintbiler den klare fordel, at de tankes op som en traditionel bil, og det er smart, hvis man skal køre langt eller kører ofte.

Men der er ingen forretning i brinttankstationer, før der kommer brintbiler. Og kan man ikke tanke op, er det næppe interessant at købe en brintbil.

"Vi har kigget hinanden i øjnene og har lavet en aftale om, at tidligt i det nye år har kommunen og partnerne brintbiler, og der har vi en brintstation etableret" Jacob Krogsgaard, direktør i H2 Logic

Hønen og ægget

I Kolding har de etableret et partnerskab af offentlige og private aktører, der har givet hinanden håndslag på at købe brintbiler og etablere en brinttankstation på samme tid. Det betyder, at bilister i trekantsområdet fra starten af 2016 kan erstatte deres benzinsluger med et grønt alternativ.

”Partnerskabet handler i sin enkelthed om at etablere hønen og ægget. Vi har kigget hinanden i øjnene og har lavet en aftale om, at tidligt i det nye år har kommunen og partnerne brintbiler, og der har vi en brintstation etableret”, fortæller Jacob Krogsgaard, direktør i firmaet H2 Logic, der bygger brinttankstationen.

Kolding Kommune har investeret i brintbiler, der bliver en del af kommunens almindelige bilflåde. Desuden har to af områdets forsyningsselskaber, TREFOR og Blue Kolding, forpligtet sig til at købe brintbiler. Den private del af partnerskabet består af H2 Logic, gasselskabet Strandmøllen, OK og Hyundai, der producerer brintbiler og har hovedsæde i Kolding. Sammen sørger de for, at infrastrukturen er på plads, og at bilerne er på gaden.

Glæde over grøn anderkendelse

Partnerskabet har også sikret sig, at brinten bliver produceret bæredygtigt. I virkeligheden er det energi fra vindmøller, man fylder i tanken, og det er naturligvis et centralt element for initiativets bæredygtighed.

”Det er planen, at brinten skal være produceret ved hjælp af strøm fra vindmøller. Det skal gerne være en helt gennemgående strategi. Det kan jo ikke nytte noget, hvis vi producerer brinten på et kraftværk, der forurener ligeså meget, som bilerne ville gøre generelt. Så der er en rød tråd igennem det hele”, fortæller Tobias Kristian Jensen Jørgensen, der sidder i Kolding Byråd for Venstre, og tilføjer: ”Jeg blev da utrolig glad, da jeg fandt ud af, at vi havde vundet.”

Partnerne er stolte af at have modtaget Grøn indkøbspris 2015 for initiativet:

”Det betyder rigtig meget for os. Det er en blåstempling af hele vores projekt, og samtidig bekræfter det, at det brede samarbejde på tværs kan være en løsning for grøn omstilling”, fortæller Annegrethe Skovby, pressechef i Hyundai Bil Import A/S

Også Jacob Krogsgaard fra H2 Logic sætter pris på anderkendelsen:

”Jeg synes, det er rigtig fantastisk. Det er super glædeligt, at kommunen tager ejerskab for idéen og ender med at blive honoreret for det”, fortæller Jacob Krogsgaard fra H2 Logic.

Grøn Indkøbspris 2015

Forum for Bæredygtige Indkøb uddelte Grøn Indkøbspris 2015 til et initiativ, der har bidraget ekstraordinært til at fremme grønne indkøb. Offentlige og private aktører blev indstillet via et ansøgningsskema, og et panel af medlemmer fra Forummets styregruppe nominerede fire kandidater. Efterfølgende blev der åbnet op for en offentlig afstemning på Forummets hjemmeside. Over 1.000 var forbi siden og stemme, og partnerskabet fra Kolding vandt med 37 % af stemmerne.

Bilen en del af byen.

Koldings geografiske placering gør byen til et naturligt trafikalt knudepunkt, og samtidig er byen en del af trekantsområdet, hvor man er vant til at køre langt i bil. Trafikmønsteret er derfor et andet end i hovedstaden og de største byer, hvilket kommunens grønne strategi må tilpasse sig. Det skaber rum for at tænke anderledes.

“Ibrugtagning måtte jo ske i Kolding. Vi har en fremadsynet og visionær kommune, der i forvejen er knyttet til drømmen om en grønnere fremtid. Hyundai Bil Import har hovedsæde i Kolding, derfor var det en helt naturligt ting. ”, fortæller Annegrethe Skovby fra Hyundai.

Byens geografiske placering forpligter, mener Merete Valbak, afdelingsleder i Klima og Bæredygtighed i Kolding Kommune:

”Hvis ikke vi skal være en bremseklods for ny teknologi, så skal der være en brinttankstation i Kolding, synes vi. Derfor syntes vi også, at det var vigtigt at få det til at lykkes”, fortæller hun.

"Når bilen bliver almindelig på markedet, og den kan tage et ordentlig læs på traileren, så tror jeg også, jeg kan finde på at købe en brintbil" Tobias Kristian Jensen Jørgensen, Medlem af Kolding Byråd (V)

Passer til Kolding

Blandt bæredygtige privatbilister og i mange kommuner giver batteribilerne brintbilerne baghjul. Men Kolding Kommune har erfaret, at brintbiler er en bedre løsning for dem.

”Hjemmeplejen har kørt med elbiler, men de kan simpelthen ikke nå at lade op, fordi de kører hele tiden. Det er meget lettere med brintbiler. Så fremadrettet er det jo oplagt, at vi vælger at bruge brintbiler”, fortæller Tobias Kristian Jensen Jørgensen.

Og så skal man heller ikke underkende vanens magt, hvis man spørger Jacob Krogsgaard fra H2 Logic:

”Fordelen er, at fremgangsmåden er præcis den samme som med benzin og diesel. Du tanker brint på en brintstation, og så kan du køre de her 4-5-600 km, alt efter hvor hårdt du træder på speederen. Og så kører du ind på en tankstation og tanker 3 minutter igen. Det kender vi!”

Forskellen i bilkultur mellem Kolding og København kommer også til udtryk, når Tobias Kristian Jensen Jørgensen bliver spurgt, om han selv køber en brintbil, når brinttanken åbner:

”Når bilen bliver almindelig på markedet, og den kan tage et ordentlig læs på traileren, så tror jeg også, jeg kan finde på at købe en brintbil, ja”, fortæller han.

Vejen er banet for brint

Ifølge Regeringens klimastrategi skal hele transportsektoren i 2050 køre på vedvarende energi. Derfor skal vi i gang med omlægningen af transportsektoren allerede nu, mener Jacob Krogsgaard.

”Sådan et samfundstransformerende teknologiskifte kommer til at tage lang tid. Og hvis vi skal gå den vej, så er der behov for, at man politisk motiverer til det. Der er behov for bilproducenter, der hjælper med, olie- og gasselskaber, der tager brint ind på tankstationerne, og der er behov for early movers, der tør gå først, der tør prøve teknologien og kan se, at det virker. Alle de ting er nu ved at ske samtidig”, konstaterer Jacob Krogsgaard.

I Kolding Kommune har de klare ambitioner om at udvide partnerskabet og støtte op om, at flere brintbiler kommer på gaden:

”Nu har vi fem biler, og det er fint for at få det til at køre. Men vi skal da have flere. Så nu skal vi ud og finde nogle flere partnere. Og måske også på tværs af kommuner”, fortæller Merete Valbak fra Kolding Kommune

Placeringen af tankstationen i Kolding gør, at Danmark nu har et landsdækkende netværk af strategisk godt placerede brinttankstationer. Spørger man Jacob Krogsgaard, er der derfor intet til hindring for at skifte dieselbilen ud med en brintbil, hvis man kører meget på tværs af landet:

”Ja, jeg har lige gjort det. Jeg kører i en privat brintbil, så det eneste, jeg tanker, er brint på de stationer, vi selv har bygget her i Danmark, og dem vi har etableret i udlandet”, fortæller Jacob Krogsgaard fra førersædet af sin nyindkøbte Toyota Miari.

Koldings brint-partnerskab

• Partnerskabet består af Kolding Kommune, Danish Hydrogen Fuel A/S (joint venture mellem H2 Logic, Strandmøllen og OK a.m.b.a.), BlueKolding A/S og Hyundai Bil Import A/S

• Kolding Kommune har forpligtet sig til at købe brintbiler

• Partnerskabet vandt Grøn Indkøbspris efter en afstemning på Forum for Bæredygtige Indkøbs hjemmeside.

• Brinten produceres med vindmøllestrøm

 

  TILMELD NYHEDSBREV

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig som medlem og modtag vores nyhedsbrev.
Det er nemt og gratis!
×