Den grønne indkøbsstafet: Økonomi og effekter skal kobles til miljø og bæredygtighed

Afdelingschef Adam Hey fra Frederiksberg Kommune skriver om, hvordan man sikrer en effektiv leverandørinddragelse og fremmer miljø og bæredygtighed som konkurrenceparameter.

Jakob Zeuthen fra Dansk Erhverv har bedt mig samle tråden op fra hans indlæg, der fokuserede på, hvordan god organisering af indkøbskompetencer kan bidrage til at sætte miljøområdet højt på dagsordenen. Spørgsmålet til mig lyder: Hvordan sikrer man en effektiv leverandørinddragelse, der fremmer miljøet i den rigtige retning?

Leverandørinddragelse er alfa og omega, når det drejer sig om udbud og konkurrence-udsættelse. For den offentlige ordregiver er det kort og godt et spørgsmål om at få indblik i, hvad markedet kan levere og til hvilke priser.

Der skal ikke herske tvivl om, at økonomi og effekter har haft – og stadig vil have – en central betydning, når der skal findes løsninger og indgås kontrakter. Det gælder også for Frederiksberg Kommune, hvor der via udbud og konkurrenceudsættelse gennem de seneste fire-fem år er skabt et økonomisk råderum, der i dag svarer til ca. 50 mio. kr. årligt.

Dette resultat er blandt andet skabt gennem dialog og inddragelse af kommunens mange leverandører. Men dialogen om økonomi og mulige effekter står ikke alene – der er også plads til at koble økonomi og effekter sammen med miljø og bæredygtighed. Det sker blandt andet gennem Partnerskabet for Offentlige Grønne Indkøb (POGI), hvor Frederiksberg Kommune har deltaget de seneste år.

I praksis er der tre hovedfaser under et udbudsforløb, hvor dialog og inddragelse er mulig:

  • Forud for gennemførelse af udbuddet
  • Gennem spørgsmål/svar under selve udbudsfasen
  • Under kontraktperioden

Den første og den sidste mulighed er de centrale. Forud for udbuddet er der lejlighed til at afdække, hvilke krav til miljø og bæredygtighed markedet kan løfte – og hvilke omkostninger, der kan være forbundet med forskellige ambitionsniveauer. I udbudsmaterialet fastlægges de konkrete krav – enten som minimums bestemmelser og/eller krav, der kan konkurreres på.

Under kontraktperioden er der mulighed for at fastholde dialogen med leverandøren om udmøntningen af de miljømæssige krav – og eventuelt få dokumentation til brug for miljøregnskaber. Dialogen under kontraktperioden kan samtidig rettes mod leverandørens udvikling af nye miljøvenlige produkter.

Når der i POGI-regi udarbejdes fælles standarder vedrørende miljøkrav er aktiv leverandørinddragelse også central. Det er afgørende, at standarderne er vendt med markedet, så de kan honoreres, når miljøkravene efterfølgende dukker op i kommunernes udbudsmateriale, og på den måde bidrager til at fremme miljø som konkurrenceparameter.

Jeg viderebringer stafetten til Kenneth Hald Jensen fra Green Network og stiller følgende spørgsmål: ”Hvilke anbefalinger har leverandørerne til det offentliges brug af markedsdialog, når der skal sikres kendskab til markedets miljøpræstationer?”

Læs også Rikke Dreyers og Jakob Lamm Zeuthens bidrag til den grønne indkøbsstafet.

  • Bliv medlem: Tilmeld dig som medlem og modtag vores nyhedsbrev. Det er nemt og gratis!
  • Kalender
    Se hvad der kommer af spændende arrangementer, der relaterer sig til bæredygtige indkøb.
  • Se inspirationsvideoer
    om grønne indkøb i det offentlige

    Viden & Værktøjer

    Cases: Her finder du cases om grønne indkøb. Brug dem som inspiration til arbejdet med grønne indkøb.

    Værktøjer: Vi har samlet en liste af værktøjer til bæredygtige indkøb som kan guide dig videre.

    Regler og rammer: Her finder du vejledninger til regler og rammer for grønne indkøb, og læse om frivillige og lovgivningsmæssige forpligtelser.

    Alt om Viden & Værktøjer ⇢

      TILMELD NYHEDSBREV

    TILMELD NYHEDSBREV

    Tilmeld dig som medlem og modtag vores nyhedsbrev.
    Det er nemt og gratis!
    ×